Tuesday 21 May 2013

Adakah Zahid rabun dengan media pro BN?

KUALA LUMPUR: Mata Datuk Seri Zahid Hamidi hanya celik kepada media tidak pro BN yang melaporkan perkara yang betul, yang membahayakan BN.

AJK PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad berkata, pencapaian yang tidak baik oleh BN pada PRU13 kerana adanya portal, blog, media baru yang menjadi pengimbang berita untuk menjawab fitnah dan pembohongan televisyen yang dikuasai oleh BN.


“Maklumlah orang baru dapat kuasa, mula hendak tunjuk taring. Menjadi kehairanan kepada kita kenapa Malaysiakini yang diberi amaran,” ujarnya kepada Hrakahdaily.

Beliau berkata, jika apa yang dilaporkan tidak betul, maka boleh dibuat pendakwaan di mahkamah, bukan bercakap dengan penuh emosi.

“Apakah beliau marah dengan keputusan PRU13? Adakah beliau marah kepada media yang banyak melaporkan berita di Kementerian Pertahanan dahulu seperti isu kapal selam, komisyen kapal selam, enjin jet hilang dan sebagainya?

“Apakah etika kewartawanan Zahid pakai?" tanya beliau yang juga Ahli Parlimen Bukit Gantang.

Beliau bertanya, kalau belasah dan fitnah pembangkang, maka ia dianggap beretika, maka melaporkan berita yang menyemarak perkauman adakah beretika.

Katanya, jika ada portal dan akhbar yang mendedahkan untuk kepentingan awam dianggap tidak ada etika kewartawanan kerana menggugat kepentingan Umno BN.

“Jika laporan menguntungkan Umno, maka ini dianggap tidak bersalah, malah dianggap suci dalam debu.

“Etika mana yang media pro Umno ambil sehingga sanggup menyiarkan berita yang diambil daripada blog yang terkenal sebagai bekas penjenayah rasuah seperti Papa Gomo,” katanya.

Idris juga mempersoalkan, adakah amaran pernah dikeluarkan oleh Kementerian Dalam Negeri kerana Utusan Malaysia menyiarkan di muka hadapan berita video seks dan melaporkan berita-berita yang meniup kemarahan bangsa lain.

“Apakah mereka ini kebal dari segi undang-undang? Adakah laporan ini pada hemat Zahid memenuhi etika kewartawanan?” tanya beliau lagi.


PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP