Wednesday 29 May 2013

Mana 8 janji Najib kepada rakyat Kelantan

KOTA BHARU: Pada 15 Mac lalu ketika berkempen di sini Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berjanji membina lebuh raya Kuala Krai-Kota Bharu.

Sehingga sekarang akujanji itu disenyapkan begitu sahaja. Namun apa yang dibina hanya jalan raya separuh siap di Kampung Berdang di Jeli, difahamkan melibatkan kos lebih RM70 juta.

Jalan terbabit dirancang dibina sehingga ke penempatan Orang Asal di Kampung Rual, namun terhenti di puncak sebuah bukit.


Berbeza pula berbanding mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah Abdullah pernah mengeluarkan tender bagi membina lebuh raya Kota Bharu-Kuala Krai pada Rancangan Malaysia Ke-9 (2006-2010).

Malangnya peruntukan bagi projek itu ditarik balik selepas Abdullah berundur.

Sama juga dengan Tun Dr Mahathir Mohamad apabila pernah memasukkan cadangan membina lebuh raya terbabit pada RMK6 (1986-1990).

Oleh itu sejak 1986 sehingga sekarang berpuluh janji dilafazkan pemimpin kerajaan Barisan Nasional (BN) bagi membina lebuh raya di Kelantan, namun sehingga sekarang habuk pun tiada.

Setiausaha Gabungan Profesional Menuntut Royalti, Pendaratan Minyak dan Gas Ke Kelantan (R), Mohd Hisyamuddin Ghazali berkata, berdasar sejarah yang berlaku di Kelantan, kerajaan BN mengenepikan langsung semangat federalisme.

“Jika betul Umno dan BN mahu membina lebuh raya di Kelantan sepatutnya sejak 1986 lagi mereka telah buat.

“Lagi pun 96 peratus penduduk Kelantan ialah Melayu Islam. Di manakah perjuangan Melayu Umno? Apa yang jelas mereka menganaktirikan Melayu Kelantan,” katanya di sini.

Bagaimanapun beliau melahirkan rasa syukur janji kerajaan negeri untuk membina lebuh raya Kota Bharu-Kuala Krai pada 2012 menjadi kenyataan kerana kerja-kerja pembinaan sedang dilaksanakan sekarang.

Menurutnya, pembinaan lebuh raya tanpa tol pertama di Malaysia bernilai RM1.8 bilion menjadi inspirasi rakyat Kelantan.


PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP