Tuesday 28 May 2013

IKRAM Saran Kerajaan Dan Polis Bersikap Adil

KUALA LUMPUR: Pertubuhan IKRAM Malaysia (Ikram) memandang berat penahanan berkait perhimpunan aman, ucapan-ucapan yang didakwa berbaur hasutan dan rampasan akhbar Harakah, Suara Keadilan dan The Rocket.

“Ikram mendukung prinsip-prinsip keadilan, kebebasan dan demokrasi yang selari dengan tuntutan Islam. Prinsip-prinsip ini turut terkandung dalam perlembagaan negara,” ujar Presidennya, Dr. Mohd Parid Sheikh Ahmad (gambar) dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Beliau berkata, Ikram berpendapat penyiasatan dan pendakwaan secara terpilih khususnya yang berkait dengan Akta Perhimpunan Aman 2012, Akta Hasutan 1948 dan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984, menjejaskan demokrasi dan merosakkan lagi imej kerajaan.

Sehubungan itu, tambahnya Ikram menggesa semua pihak untuk menghormati semua hak-hak yang termaktub di dalam Bahagian II - Kebebasan Asasi, termasuk kebebasan bersuara dan berhimpun.

Katanya, undang-undang wajar disemak agar memudahkan rakyat memperoleh kebebasan asasinya, menggunakan undang-undang untuk menghalang dan menyusahkan rakyat merugikan semua pihak.

“Sehingga undang-undang dipinda, Ikram menyarankan pihak kerajaan khususnya Kementerian Dalam Negeri dan polis bersikap adil dan profesional serta menggunakan budi bicara bagi menjamin rakyat mendapat haknya dan negara terus aman,” ujarnya lagi.

PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP