Monday 27 January 2014

Kapal perang China ceroboh perairan Malaysia

Mungkin bagi mereka mempertahankan Najib dari serangan 'Kangkung' lebih penting dari mempertahankan kedaulatan negara..

Maka tak ada siapa yang peduli dengan pencerobohan kali kedua Tentera Laut China ini..


Semalam agensi berita Xinhua melaporkan... Tiga kapal China pada hari Ahad dilaporkan meronda James Shoal , kawasan yang juga dituntut oleh Malaysia, James Shoal , kira-kira 80 km ( 50 batu) dari Sarawak di pulau Borneo.

Di mana dalam insiden pencerobohan terbaru ini tentera dan pegawai-pegawai di atas kapal bersumpah untuk melindungi kedaulatannya , dalam tanda terbaru ketegasan wilayah Beijing di Laut China Selatan.

Kumpulan itu terdiri daripada sebuah kapal amfibia pendaratan, Changbaishan , dan dua kapal pemusnah.

” Pada majlis itu diadakan di kawasan Zengmu Reef, tentera dan pegawai-pegawai di atas kapal bersumpah dengan keazaman untuk melindungi kedaulatan negara dan kepentingan maritim, ” kata Xinhua.

Zengmu Reef adalah istilah Cina untuk James Shoal.

Xinhua berkata panglima armada Jiang Weilie ” menggesa tentera dan pegawai-pegawai untuk sentiasa bersedia untuk melawan, meningkatkan keupayaan pertempuran dan memimpin bala tentera untuk membantu membina negara ini menjadi sebuah kuasa maritim. “

China dalam pertikaian semakin memuncak dengan negara jiran terhadap dakwaan bahagian minyak dan gas yang kaya di Laut China Selatan yang berpotensi.

China meletakkan tuntutan kepada hampir seluruh laut, yang direntasi oleh laluan perkapalan penting. Beijing menganggap James Shoal sebagai bahagian selatan wilayah negara.


PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP