Friday 22 April 2016

Isu 1MDB: Bekas Pegawai BSI Didakwa Di Singapura



Bekas ahli perbankan BSI Bank dari Switzerland yang beroperasi di Singapura didakwa dengan pengubahan wang haram ekoran siasatan 1MDB oleh pihak berkuasa negera tersebut.

Ini disahkan oleh Peguam Negara Singapura, menurutToday Online di Singapura.

Laporan itu menyebut Yeo Jiawei, bekas perancang kewangan di bank itu, didakwa atas kesalahan di bawah Akta Rasuah, Pengedaran Dadah dan Jenayah Serius lain (rampasan manfaat).

"Sementara dakwaan tersebut tidak menyatakan 1MDB atau entiti berkaitan atau individu, ia berpunca daripada siasatan ke atas aliran dana," kata laporan itu yang memetik mereka yang biasa dengan perkara itu.

"Yeo telah mencadangkan produk pelaburan kepada 1MDB, dan disoal siasat sebagai sebahagian siasatan Singapura," tambahnya.

Pada bulan Februari, seorang lagi bekas pegawai BSI, Yak Yew Chee turut disebut dalam laporan berita setelah beliau memohon kepada mahkamah untuk tidak membekukan asetnya. - malaysiakini

PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP