Monday 5 August 2013

Jurulatih Anjing Tidak Akan Mohon Maaf

Maznah Mohd Yusof, jurulatih anjing yang mencetuskan kontroversi apabila videonya menyambul Aidilfitri bersama tiga ekor anjing dimuat naik semula hari ini menegaskan tidak akan membuat permohonan maaf kerana tindakannya itu bukanlah satu kesalahan.

"Saya tiada niat untuk menghina Islam dan saya tidak akan memohon maaf untuk sesuatu yang saya anggap bukan satu kesalahan," katanya.


Video bertajuk "1 Hari di Hari Raya" mencetuskan kontroversi menjelang Aidilfitri yang bakal tiba apabila Maznah, atau dikenali sebagai Chetz dikatakan menghina Islam dengan perlakuannya seolah-olah membantu anjingnya berwudhuk dalam video berkenaan.

“Jikalau saya memohon maaf untuk video itu, ia bermaksud saya bersetuju bahawa saya membuat sesuatu yang bertentangan dengan ajaran Islam. Video itu bukan menghina Islam. Membuat tuduhan bahawa saya ingin menghina Islam ialah seperti memfitnah saya,” kata jurutera berumur 38 tahun itu dipetik dari Astro Awani.

Video berkenaan turut menyiarkan kata-kata "Raikanlah Aidilfitri bersama-sama, tanpa mengira spesies, warna dan asal-usul (dengan menunjukkan gambar tiga anjing itu).

Ia turut memuatkan ucapan "Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin dari Chetz sekeluarga" dengan gambar seorang lelaki duduk bersama tiga ekor anjing di atas sofa.

Mengakui beliau adalah pembikin asal video berusia tiga tahun itu, Chets bagaimanapun mengatakan video itu dimuat naikkan semula tanpa kebenarannya. Tajuk video berkenaan juga jelasnya telah diubah oleh orang yang memuat naikkan semula video itu untuk menggambarkan dia menghina Islam.

Chetz turut mempersoalkan tindakan beberapa pihak yang menuduhnya menghina Islam sedangkan dia memastikan anjingnya sentiasa bersih.

"Adakah salah untuk saya bersihkan anjing-anjing saya? Saya bersihkan seluruh badan anjing-anjing itu. Dalam video saya, saya hanya mencuci tangan saya.

Chetz berkata dia kini bimbang tentang keselamatannya, anjing-anjingnya serta keluarganya selepas menerima ancaman bunuh menerusi SMS.

“Saya telah membuat laporan polis semalam tentang orang-orang yang telah memuat naikkan video itu semula dan menuduh saya menghina Islam.

Hari ini saya akan membuat lagi satu laporan polis mengenai ancaman bunuh yang saya terima,” katanya.


PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP