Sunday 19 June 2016

Pengorbanan Anwar Ibrahim Dan Hilangnya Fokus Pembangkang



Di saat Ramadan dan bakal menyambut Hari Raya, Anwar Ibrahim kini dikurung di balik jeriji besi di Sungai Buloh sehingga tahun 2020. Sepanjang perjuangannya, telah lebih sembilan tahun beliau mendekam dipenjara. (1972-1974, 1999-2004, dan kini 2015 -?).

Anwar dipenjara kerana kerana satu sebab: Sikap tegasnya membanteras rasuah dan penyelewengan kerajaan Umno/BN. Lalu fitnah direkayasa dan polis, hakim, penguasa agama serta Peguam Negara diguna sebagai pekakas bagi merelisasikan skrip pemerintah. Bukti yang tiada, diadakan dan kebenaran dipadamkan.

Akibatnya di negara Malaysia, di negara yang umatnya melaung-laungkan nama Islam, Allah,Nabi Muhammad, fitnah terbesar dicipta dan dihalalkan. Besarnya dosa pereka-pereka fitnah, penyebar, penyokong dan orang yang berdiam serta merelakannya tidak pernah dibincang dalam forum-forum agama di pentas atau di TV.

Di University Curtin, Perth saya bertemu dengan seorang pelajar Malaysia yang memberitahu bahawa pensyarah beliau yang berbangsa Australia sudah mengambil keputusan enggan datang ke Malaysia lagi kerana membantah fitnah dan pemenjaraan Anwar pada februari 2015. Pensyarah tersebut dulunya sering ke Malaysia atas urusan akedemik dan pertukaran mahasiswa.

Tindakan seorang Mat Saleh tidak banyak membantu merubah keadaan, tatapi ia merupakan tamparan hebat kepada kita kepada rakyat Malaysia yang kebanyakannya kelihatan pasrah dan tidak melakukan apa-apa melihat fitnah dan kerakusan kuasa di depan mata. Kita boleh tidak bersetuju dengan cara politik Anwar, tetapi kita tidak boleh berdiam diri melihat kezaliman.

Dalam perjalanan sebagai seorang ahli politik, Anwar lebih mementingkan kesejahteraan rakyat berbanding diri sendiri.

Sebagai contoh, sejurus selepas PRU 13, Najib cuba mendekati Anwar di Jakarta untuk menawarkan jawatan tinggi dalam kabinet, tetapi Anwar menolak. Terdahulu, beberapa bulan sebelum dipenjarakan pada 10 Februari 2015, beliau ditawar oleh sebuah negara untuk perlindungan politik, tetapi juga menolak. Ini semua atas satu prinsip, semua tawaran jawatan dan perlindungan politik hanya mampu menyelematkan diri beliau sendiri, tetapi tidak menyelamatkan rakyat dan negara Malaysia.

Sekarang di Sungai Buloh keadaan kesihatan Anwar juga merosot. Menurut maklumat keluarga terdekat, bahu kanan beliau mengalami masalah saraf, sering kekebasan dan adakalanya tangan tidak dapat digerakkan dan berkemungkinan boleh menyebabkan kelumpuhan jika dibiarkan berlarutan. Selama lebih setahun beliau dinafikan rawatan perubatan oleh doktor pilihan beliau sendiri. Doktor yang dihantar untuk merawat Anwar sekarang tidak boleh dipercayai kerana beliau adalah juga doktor peribadi Najib. Sekali sekala KDN di bawah perintah Zahid Hamidi membenar Anwar ke hospital hanya untuk sehari dua sebelum dengan tergesa-gesa menghantar semula ke penjara tanpa menunggu keputusan ujian kesihatan dan rawatan lanjut di hospital.

Bukankah sekarang menjadi tanggungjawab kita di luar untuk bekerja keras bagi membebaskan Anwar dari belenggu fitnah dan penyeksaan ini? Untuk itu juga saya menyeru (jika seruan ini layak didengar) supaya pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan khususnya dalam PKR supaya mengenepikan perselisihan terbuka dan kembali fokus. Perbezaan pendapat dibenarkan, tetapi kita harus bersama dalam agenda besar termasuk menekan kerajaan Najib membebaskan Anwar. Pembebasan ini penting bagi membukan jalan supaya Anwar dapat memperjuangkan nasib rakyat Malaysia yang ditekan di bawah pemerintahan Najib.

Oleh Zunar



PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP