Friday 17 June 2016

Trump Mahu Halang Rakyat Malaysia Masuk AS



WASHINGTON - AMERIKA SYARIKAT . Donald Trump mahu mengharamkan kemasukan 10.2 juta orang ke Amerika Syarikat dari 40 negara, termasuk dari Malaysia.

Calon Presiden Amerika Syarikat (AS) daripada Parti Republikan (GOP) itu berkata, pada Isnin lepas 'imigrasi dari beberapa kawasan di dunia yang ada sejarah keganasan terhadap AS, Eropah dan sekutunya akan digantung sehingga AS memahami cara untuk menamatkan ancaman.

Laporan State Department’s Annual Report dari CNN mengatakan Malaysia di antara 12 'kawasan lindungan' (safe havens) untuk pengganas.

Negara lain adalah Somalia, Mali, Libya, Mesir, Iraq, Lebanon, Filipina, Indonesia, Afghanistan, Pakistan dan Yaman.

Negara-negara yang tersebut dianggap 'mampu berorganisasi, merancang, mengumpul dana, berkomunikasi, merekrut, melatih dan mengendalikan kawasan lindungan (safe havens) untuk pengganas'.

Negara lain, Iran, Sudan dan Syria pula dianggap 'penaja aktiviti keganasan'.

14 lagi negara termasuk Turki, Rusia, Nigeria dan India dituduh 'tempat pengganas beroperasi atau berasal' namun tidak semestinya kawasan lindungan (safe havens).

Perancis, Belgium dan Britain pula di antara 11 lagi negara yang dianggap memiliki kehadiran pengganas dan suspek pengganas.

Sebanyak 2,571,762 visa bukan imigran (nonimmigrant) pada tahun fiskal 2015 dan 158,877 visa imigran diberikan kepada individu pada tempoh sama dari 40 negara yang tersebut.

Rakyat dari beberapa negara yang disebut seperti Perancis, Belgium dan Britain tidak memerlukan visa untuk pelancongan dan lebih 7.5 juta pelancong ketiga-tiga negara memasuki AS pada 2014.

Laporan CNN menganggarkan seramai 10.2 juta orang akan diharamkan memasuki AS jika Trump dilantik Presiden AS, 20 November depan.





PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP