Wednesday 27 November 2013

Dua Ahli Parlimen Dihalau Keluar Dewan

KUALA LUMPUR: Persidengan Dewan Rakyat hari ini menyaksikan dua ahli parlimen diarah keluar dewan oleh yang Dipetua Dewan Rakyat.

Sivarasa Rasiah (PKR-Subang) menjadi ahli parlimen pertama dihalau keluar dewan hari ini kemudian dikuti V.Sivakumar (DAP-Batu Gajah).


Kedua dua mereka dihalau ketika sesi perbahasan Belanjawan 2014 peringkat jawatankuasa melibatkan Kementerian Wilayah Persekutuan, krtika cuba membangkitkan isu perobohan sebahagian kuil Sri Muneswarar Kaliyaman di Jalan P Ramlee, Kuala Lumpur.

Sivarasa dihalau ketika sesi perbahasan dipengerusikan oleh Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia, manakala Sivakumar dihalau oleh Timbalan Yang Dipertua Datuk Ismail Mohd Said.

Pandikar Amin Mulia mengeluarkan perintah itu selepas beberapa kali mengarahkan Sivarasa duduk dan tidak membangkitkan perkara itu kerana sudah dibangkitkan sebelum ini oleh Anggota Parlimen Padang Serai, N Surendran.

Sivarasa bagaimanapun bertegas mahu bertanyakan perkara itu kepada Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Dr Loga Bala Mohan Jaganathan yang menjawab soalan hari ini.

Ekoran itu, Pandikar menggunakan kuasanya mengarahkan Sivarasa keluar dewan mengikut Peraturan Mesyuarat 44(2).


Keadaan serupa berlaku kira-kira setengah jam kemudian selepas mesyuarat dewan dipengerusikan pula oleh Ismail.

Ketika itu Sivakumar bangun untuk bertanyakan soalan serupa kepada Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan.

Selepas beberapa kali mengarahkan beliau duduk dan tidak diendahkan, timbalan speaker kemudian mengarahkan Sivakumar untuk keluar dewan.


PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP