Tuesday 19 November 2013

Kerajaan Tak Rayu Kes PKFZ Kerana Mahathir

Kerajaan memutuskan tidak merayu perbicaraan kes Zon Bebas Pelabuhan Klang kerana kenyataan tiga saksi utama menyukarkan kerajaan untuk memenangi kes itu, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Nancy Shukri.

Ia didakwa menyebabkan kerajaan terpaksa membayar faedah tambahan sebanyak RM720 juta.


Menurut Nancy, kenyataan tiga bekas menteri yang memihak kepada Tun Ling Liong Sik menyukarkan pasukan pendakwaan untuk merayu kes itu.

Bekas presiden MCA, Tun Ling Liong Sik pada 25 Oktober lalu dibebaskan daripada tuduhan menipu kerajaan apabila dengan sengaja gagal mendedahkan kadar faedah tahunan sebanyak 7.5 peratus ke atas harga belian tanah untuk projek PKFZ.

"Apabila pihak pembelaan dipanggil untuk membela diri, tiga orang bekas menteri termasuk bekas perdana menteri iaitu Tun Dr Mahathir Mohamad, Tan Sri Fong Chan On, dan Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir telah memberi kenyataan yang memihak kepada pihak pembelaan.

"Mereka nyatakan mereka tidak ditipu dan mereka tahu harga jualan yang terlibat tidak termasuk faedah.

"Dalam keadaan sebegini hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur putuskan beliau tiada alasan yang kukuh atau no cogent reason untuk menolak kenyataan mereka.

"Penemuan fakta sebegini susah untuk diubah di peringkat rayuan di Mahkamah Rayuan," katanya.


PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP