Monday 18 July 2016

13 Wakil Rakyat PAS Sokong Tuan Ibrahim Dan AMANAH Ajak Tinggalkan PAS



Sudah tiba masanya, bagi Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan sahabatnya termasuk naib presidennya Datuk Iskandar Abd Samad meninggalkan parti itu.

Ini kerana menurut Pengarah Komunikasi Parti Amanah Negara (AMANAH), Khalid Samad selepas mereka bersikap berbeza dan PAS tidak lagi sudi atau mampu membawa mesej Islam sebagai ‘rahmatal-lil-’aalamin.

"Pilihlah dari parti-parti yang ada di dalam Pakatan Harapan sebagai wadah baharu tuan-tuan untuk meneruskan perjuangan selama ini. Yang penting adalah risalah dan perjuangan, bukan jemaah.

“Tidak semestinya Tuan Ibrahim dan rakan-rakan bersama AMANAH. Jika difikirkan bahawa AMANAH tidak sesuai dan mempunyai kelemahan-kelemahan tertentu, itu terpulang kepada pernilaian mereka.

“Kami tidak pernah mendakwa hanya AMANAH yang mampu membawa perjuangan Islam atau hanya kami sahaja Islam," katanya dalam kenyataan hari ini.

Sebelum ini Tuan Ibrahim menyeru “gencatan senjata” sesama pembangkang dan menggembleng tenaga bersama untuk menumbangkan BN.

Mengulas tawaran “gencatan senjata” itu, Khalid berkata beliau percaya ia datang daripada keikhlasan Tuan Ibrahim dan bukannya bersifat politik untuk menggambarkan PAS adalah terbuka.

“Ia tawaran ikhlas demi menjatuhkan Umno/BN, demi membebaskan negara dan umat Islam dan bangsa Melayu dari terus dikongkong dan dirosakkan.

“Malangnya PAS tidak lagi berminat untuk menjatuhkan Umno/BN,” katanya.

Mengulas lanjut, Khalid berkata kebersamaan Tuan Ibrahim dan rakan-rakan dengan PAS akan menyebabkan sebahagian ahli dan penyokong PAS yang sudah sedar akan perubahan ini terus kekal bersama PAS.

Sedangkan, katanya, pandangan timbalan presiden PAS dan rakan-rakannya tidak lagi mewakili pendirian parti.

“Implikasinya Umno/BN mungkin menang besar dalam PRU akan datang kerana PAS akan bertanding 3 penjuru di semua kerusi demi memenangkan Umno/BN.

---------------------------

13 wakil rakyat PAS tampil sokong Tuan Ibrahim

Tiga belas wakil rakyat PAS di Selangor tampil menyatakan sokongan terbuka terhadap tawaran 'gencatan senjata' pembangkang yang dibuat timbalan presidennya Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) dan parlimen (MP) itu menyatakan sokongan kepada Tuan Ibrahim dan naib presiden Datuk Iskandar Abd Samad, yang mendukung kenyataan itu, setelah penelitian dan perbincangan mendalam.

“Maka ADUN dan MP Pas Selangor akan menyerahkan suatu surat kepada pimpinan pusat yang di sokong dan di tandatangani oleh kesemua ADUN dan MP Pas di Selangor,” kata mereka dalam kenyataan bersama.

Dalam kenyataan itu, mereka risau terhadap perkembangan politik Selangor yang dimenangi bersama gabungan dengan PKR dan DAP pada 2008.

Mereka justeru, menuntut sebuah pendekatan atas nama "Pakatan Pembangkang" untuk mempertahankan Selangor selain, mencari pendekatan ke arah pertembungan satu lawan satu dengan BN.

“(Hendaklah) mencari titik persamaan yang terbaik berdasarkan demografi di Selangor dengan syarat menghormati prinsip yang dibawa oleh setiap parti yang berbeza,” menurut mereka.

Beberapa nama yang disenarai mengesahkan kesahihan kenyataan itu ketika dihubungiMalaysiakini.

Datuk Dr Ahmad Yunus Hairi, yang namanya teratas dalam senarai itu, ketika dihubungi menegaskan ia tidak bermakna mereka menolak Presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

"Betul (kenyataan itu), tetapi tidak bermakna kita tolak presiden,” katanya.

Senarai 13 wakil rakyat itu adalah:

Datuk Dr Ahmad Yunus Hairi (Sijangkang)
Mohd Shafie Ngah (Bangi)
Mohd Khairuddin Othman (Paya Jaras)
Zaidy Bin Abdul Talib (Taman Templer)
Mohd Haslin Hassan (Tanjong Sepat)
Dr Abd Rani Osman (Meru)
Khasim Abdul Aziz (Lembah Jaya)
Dr Halimah Ali (Selat Klang)
Hasbullah Mohd Ridzwan (Gombak Setia)
Noor Hanim Ismail (Seri Serdang)
Razaly Hassan (Dusun Tua)
Sallehen Mukhyi (Sabak)
Dr Che Rosli Che Mat (Hulu Langat)




PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP