Wednesday 25 December 2013

Khairy - Tak jejas akidah jika ikut sambutan Krismas

Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin percaya bahawa tindakan umat Islam mengikuti sambutan Krismas – seperti yang pernah disertainya sebelum ini – tidak akan menjejaskan akidah penganut agama tersebut.

Menteri belia dan sukan itu dalam ucapan hari Krismasnya menceritakan pengalaman beliau bersekolah di sekolah rendah Katolik di Jepun yang diuruskan mubaligh Katolik dari Kanada.

"Kami semua menyanyi dalam koir. Bila tiba Krismas, mereka yang bukan Kristian turut menyanyi lagu yang tidak berunsur keagamaan. Saya fikir beberapa kawan juga menyanyi lagu keagamaan tapi mendiamkan diri dalam ayat tertentu.


"Saya pergi ke rumah kawan untuk (merayakan) Krismas. Saya diberi hadiah. Ibubapa saya juga bersedia, jadi saya bawa hadiah bersama untuk diberi kepada tuan rumah.

"Semua ini tidak menjejaskan kepercayaan saya... tiada apa di sekolah Katolik saya yang boleh mencabar dan menurunkan iman saya!," kata beliau.

Tambah Khairy, terdapat banyak tanda salib diletakkan di setiap bilik darjah malahan gurunya, Brother Raymond menggantung tanda salib yang besar di leher.

Keyakinan agama

Khairy berkata sekolahnya akan bermula dengan bacaan doa dan mereka yang tidak beragama Kristian seperti beliau akan menunduk hormat serta membaca Al-Fatihah.

"Saya menceritakan dengan ringkas pengalaman ini untuk tunjukkan betapa kita boleh mempunyai keyakinan terhadap kepercayaan sendiri. Jika kepercayaan anda kuat, tiada apa yang boleh buat anda kehilangan agama," kata beliau.

"Dan jika anda yakin dengan kepercayaan sendiri, anda akan lebih menghormati orang lain. Anda tidak akan melihat mereka sebagai ancaman, sebagai orang yang cuba memurtadkan anda secara senyap.

"Malah, anda mungkin akan belajar dari mereka sepertimana saya belajar dengan Brother Raymond," tambahnya.

Majlis Fatwa Kebangsaan pada tahun 2005 mengeluarkan "Garis Panduan Orang Islam Turut Merayakan Hari Kebesaran Agama Orang Bukan Islam" yang melarang orang Islam menghadiri majlis sambutan Krismas sekiranya terdapat lambang salib, atau pokok Krismas kerana dianggap “bertentangan dengan akidah Islam”.

Pada tahun 2007, majlis fatwa turut mengeluarkan satu lagi garis panduan, dengan membenarkan orang Islam memberi ucapan selamat kepada bukan Islam semasa perayaan keagamaan mereka, dengan syarat ia tidak mengagungkan atau memuji agama lain.

Menentang ekstremisme

Sementara itu, dalam mesej Krismas yang lebih formal, Ketua Pemuda PAS, Suhaizan Kaiat berkata beliau mengharapkan agar golongan penganut agama samawi akan membentuk ikatan lebih erat.

"Saya menyeru rakyat Malaysia khususnya penganut Kristian untuk terus menyumbang dalam usaha murni menegakkan kebenaran dan menumbangkan kezaliman yang ditolak oleh semua agama.

"Sebagai Muslim, saya dididik untuk sentiasa berbuat baik dan berlaku adil kepada sesiapa yang baik terhadap kami walaupun daripada agama yang berbeza," kata beliau.

PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP