Friday 25 April 2014

PANAS - 10 Kakitangan MAS Dijadikan Tebusan Keluarga Penumpang MH370 Di Beijing



Sepuluh kakitangan Malaysia Airlines ( MAS ) telah dijadikan tebusan di dewan di Lido Hotel di Beijing malam tadi telah pun dibebaskan .

Mereka dibebaskan pada kira-kira 03:00 selepas ditahan selama lebih daripada lapan jam.

Adalah dipercayai pelepasan itu berikutan tekanan daripada pegawai kerajaan walaupun butir-butir di mana pihak-pihak yang terlibat berunding pembebasanmasih tidak lengkap.

Difahamkan bahawa Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MAS Ahmad Jauhari Yahya kini dalam mesyuarat teknikal peringkat tinggi dan butir-butir apa yang berlaku akan disediakan semasa sidang akhbar lewat petang .

The Mole semalam melaporkan  bahawa 10 kakitangan MAS telah dijadikan tebusan di dewan di Lido Hotel, Beijing selama lebih daripada lapan jam oleh ahli keluarga dan waris penumpang pesawat MH370 yang hilang.

Sumber mengambil bahagian dengan perkara itu memberitahu The Mole kejadian itu berlaku pada petang sejurus selepas taklimat harian untuk menjelaskan apa yang dibincangkan dalam sidang akhbar yang dijalankan oleh kerajaan Malaysia.

" Keluarga dan waris penumpang amat kecewa apabila mendengar penjelasan dari kakitangan MAS di sana ( Beijing) apabila mereka dimaklumkan bahawa bahan yang tidak dikenali yang telah dihanyutkan ke darat di Augusta pantai barat daya Australia bukan daripada MH370 ," kata sumber itu.

Menurut sumber, ia adalah prosedur standard untuk kakitangan MAS di Beijing untuk memberi taklimat kepada ahli keluarga kepada semua yang dibincangkan semasa sidang akhbar diadakan di Kuala Lumpur.

Walau bagaimanapun , hari ini, taklimat itu tidak berlaku seperti yang dijangkakan menyebabkan keluarga penumpang enggan menerima berita yang sebagai objek yang dikenali itu bukannya dari MH370 .

" Mereka enggan mendengar penjelasan kakitangan MAS dan menuntut bahawa pegawai-pegawai kerajaan sama ada dari Malaysia atau Australia secara peribadi memberikan mereka satu kenyataan rasmi pada objek yang tidak dikenali dan tidak melalui pekerja MAS ," kata sumber itu.

Difahamkan , Kedutaan Malaysia telah pun menghubungi dengan keluarga tetapi tidak diberikan sebarang respon kerana mereka hanya akan bercakap dengan pegawai-pegawai kerajaan dan tidak sesiapa dari kedutaan.

Ditanya mengenai peranan pegawai China atau kakitangan hotel , sumber itu berkata : "Mereka tidak pernah dan tidak akan melibatkan diri kerana dari hari pertama lagi hanya kakitangan MAS sahaja yang terlibat dalam taklimat tersebut".

Kakitangan MAS yang di jadikan tebusan  di Beijing itu telah berhubung dengan rakan sejawatannya dari Malaysia mereka melalui SMS.

Difahamkan , kesemua kakitangan MAS sangat berhati-hati untuk tidak membuat sebarang panggilan telefon kerana mereka takut boleh mendatangkan kemarahan oleh ahli-ahlim keluarga penumpang MH370 sehingga tefeon mereka di rampas.

PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP